Blog

Slik får du et sunnere forhold med maten du spiser

Mennesker har alltid elsket mat siden vi først ankom planeten vi i dag kjenner som jorda, om det så var for å overleve, kose eller hygge oss. Ja, det er absolutt nødvendig for at menneskeheten skal fortsette å leve, og vi burde være takknemlig for å ha foreløpig med nok av mat på planeten vår. Så da er det bare å lure, hvorfor har et stort antall mennesker et komplisert forhold til energien vi trenger? Ingen burde mislike hva man selv putter i munnen sin, så da er det bare å fortsette å lese for å finne ut av mer. Dette er mer av et første verdensproblem enn noe annet, og da eksisterer det enklere metoder å forandre «hatet» ditt når det gjelder kosthold og diett.

Vær bevisst på hva du spiser

Når noen har et dårlig forhold til mat er det ofte noe angående vekt, helse, overspising eller skyldfølelse. Kanskje angår forholdet ditt alle disse tingene, fordi tingen er at disse ordene går hånd i hånd. Nøkkelen, rettere sagt starten, er å få kunnskap om det vi må spise hver dag for å overleve. Lær deg hvorfor du spiser, men også hva du faktisk spiser, og du vil være mer bevisst på hva du ønsker og ikke ønsker å fordøye. Tenk på det som klær, for du har på deg flotte klær fordi du valgte det.

Forstå at det er greit å spise usunt en gang i blant

Vennligst ikke riv deg selv ned hvis du spiste noe som du vet ikke er bra for deg. Det å spise noe som strider mot dine mål er en del av syklusen, og for å ødelegge den kan du ikke fortsette å synes synd på deg selv i evig tid. Hvis du muligens prøver å slanke eller kun spise bedre kan en såkalt «cheat day» gå nokså fint av og til, men starter du å gjøre dette mer hyppigere er det på tide å stoppe. Problemet er at du ikke klarer å kontrollere trangen for sukker, raske karbohydrater, og det skjer om at og om at. Mange helseeksperter sier at det ikke er bra å utestenge usunn mat resten av livet for det vil forverre forholdet du har med maten din, men for flere enn som så kan det å eliminere spesifikke matvarer være den eneste muligheten for å stoppe avhengighetstrangen.

Husk hva mat egentlig er ment for

På slutten av dagen er mat rett og slett drivstoffet vårt, og egentlig ingenting mer. For eksempel, alle typer karbohydrater er ikke ille for deg, men de fra godteri, kaker, kjeks, potetgull og iskrem er noen hvis du må nevne usunne karbohydratkilder. Er du usikker på noe vil det å oppsøke profesjonell hjelp være nyttigst, og ja, kroppene våres er ulike. Vi vil reagere ulikt til hva vi spiser, så da er det i bunn og grunn ditt ansvar.